Tuesday, May 1, 2018

Cara Atasi Masalah Katarak Elak Pembedahan Mata

Saya masih ingat lagi arwah moyang saya dahulu (nenek kepada ibu saya) mempunyai masalah selaput mata atau katarak. Mata kelihatan ada selaput berwarna putih. 

Ketika itu saya menganggap mungkin ianya normal bagi orang yang sudah berusia apatah lagi usianya ketika itu melebihi 100 tahun. 

Kini, saya baru menyedari bahawa masalah katarak ini sebenarnya boleh menjadi serius sehingga menjadi punca kepada masalah kabur dan buta penglihatan mata. Namun, masih ada cara dan jalannya untuk dirawat pada peringkat awal.

Kenali Katarak Mata


Katarak terjadi apabila kanta mata yang jernih menjadi keruh seolah-olah seperti tingkap kaca yang diselaputi kotoran yang menjadi punca penghalang kepada penglihatan yang baik.

Perbezaan mata normal dan katarak mata (Pic kredit to : https://tinyurl.com/y8jqcnqh)

Katarak boleh terjadi akibat daripada faktor penuaan, kecederaan di bahagian mata, penyakit-penyakit tertentu atau pengambilan ubat tertentu yang menjadi kesan kepada mata. 

Katarak juga merupakan punca utama kepada masalah kebutaan, namun ia boleh dipulihkan sebelum menjadi serius.

Apakah Tanda dan Gejala Katarak Mata?


Antara tanda dan gejala katarak mata adalah seperti berikut :
  1. Kabur penglihatan
  2. Silau (Sensitif kepada cahaya terang)
  3. Rabun malam
  4. Kerap menukar cermin mata dengan beranggapan akibat power mata
  5. Warna kelihatan pudar
  6. Penglihatan berganda pada sebelah mata

Perbezaan gejala katarak pada mata (Pic kredit to : https://tinyurl.com/yd3f2h4d)

Apakah Rawatan bagi Katarak Mata?


Sehingga kini, tiada lagi kaedah yang diketahui yang boleh mencegah dari berlakunya masalah katarak mata. 
 
Katarak boleh dibuang melalui pembedahan seandainya ia mengganggu tugasan harian seperti memandu, membaca, belajar dan sebagainya. 

Namun, katarak yang belum matang dan masih pada peringkat awal tidak menjadi satu masalah untuk anda memilih mengatasinya dengan kaedah menggunakan cermin mata.

Penangguhan pembedahan tidak akan menyebabkan kerosakan jangka panjang pada mata atau menjadi punca kepada kesukaran untuk menjalankan pembedahan pada masa depan.

Namun, katarak yang sudah matang perlu menjalani pembedahan segera untuk mengelakkan masalah gluokoma dan radang mata yang boleh menjadi punca kepada kebutaan mata dan tidak boleh dipulihkan.

Katarak matang yang tidak dibedah segera terkeluar dari kedudukan asal (Pic kredit to : https://tinyurl.com/yb5x858u)

Oleh yang demikian, seandainya katarak mata anda masih pada peringkat awal, masih ada jalan untuk anda ikhtiar cara alternatif sebelum melakukan pembedahan tersebut.

Adakah Cara Alternatif atasi Katarak Tanpa Pembedahan?


Ya, cara alternatif ini mungkin boleh membantu anda mendapatkan semula penglihatan yang kabur sekaligus mengelakkan pembedahan katarak mata.

1. Vivix Shaklee 


Mari kita lihat terlebih dahulu testimoni pengguna-pengguna ini selepas mengamalkan Vivix untuk mengatasi masalah katarak mata mereka.





2. Carotomax Shaklee 


Carotomax merupakan vitamin yang mempunyai kandungan 6 variati karotene seperti Beta Karotene, Alpha Koretena dan lain-lain yang mana ianya bagus untuk memulihkan penglihatan mata. 

Berikut antara testimoni pengguna Carotomax yang sudah cuba dan berpuas hati dengan hasilnya. 



Bagaimanakah Cara untuk Membuat Order?


Bagi anda yang berminat untuk ikhtiar dan mencuba produk ini, anda boleh terus menghubungi saya di talian seperti berikut :

019-3405054
Pn. Nor Hafizah

3 comments:

  1. Alhamdulillah, mujur ada vitamin shaklee kan. Dapat bantu mereka yang ada masalah katarak mendapat penglihatan yang lebih baik

    ReplyDelete
  2. asalammm..
    kalau di kota kinabalu sini ada pengedar yg boleh berurusan?

    ReplyDelete