Wednesday, April 25, 2018

Cara Merawat Jangkitan HFMD dengan Cepat dan Berkesan

Jangkitan HFMD (Hand Foot and Mouth Desease) atau jangkitan kaki tangan dan mulut kini kerapkali menyerang di kalangan kanak-kanak.

Yang lebih membimbangkan, jangkitan virus HFMD ini sangat mudah tersebar melalui sentuhan, air liur, cecair hidung, lepuh, najis, alat permainan yang sudah disebarkan virus dan sebagainya.

Apakah kesan jangkitan HFMD ini dan bagaimanakah cara untuk merawat jangkitan HFMD ini? Jom teruskan bacaan anda!

Jangkitan HFMD atau penyakit kaki tangan dan mulut terjadi akibat daripada serangan virus yang dikenali sebagai enterovirus meliputi Coxsackie Virus A16 (Cox A16) dan Enterovirus A71 (EV 71). 

Bagi ibubapa yang tidak mempunyai pengalaman menangani jangkitan ini, mungkin anda akan merasa sedikit kalut dan tertanya-tanya bagaimanakah cara untuk merawat dan menjaga anak-anak yang terkena jangkitan HFMD ini. 

Jangkitan HFMD ini boleh dirawat samada di rumah mahupun di hospital (seandainya anda bimbang anda tidak dapat memberikan rawatan sendiri di rumah).

Apakah tanda-tanda jangkitan HFMD ini?


Antara tanda-tanda jangkitan HFMD adalah seperti berikut : 
  • Demam awal
  • Ulser di dalam mulut dan mulut kemerahan
  • Hilang selera makan dan minum
  • Air liur meleleh dengan kadar jumlah yang banyak dari air liur biasa
  • Timbul ruam dan bintik-bintik merah di bahagian tapak kaki, tangan, mulut
  • Timbul luka/lepuh dan kudis bernanah di bahagian mulut, tapak kaki dan tangan

Walaupun jangkitan HFMD ini boleh sembuh dengan sendiri, namun terdapat juga segelintir jangkitan HFMD terutamanya jangkitan EV 71 yang boleh menjadi punca komplikasi kepada keradangan otak dan jantung.

So, jangan pandang enteng okey pada jangkitan HFMD ini! 

Apakah langkah yang perlu dilakukan apabila diserang jangkitan HFMD ini? 


Antara langkah yang perlu diambil bagi yang mengalami serangan jangkitan HFMD ini, anda perlu : 

  1. Meningkatkan kebersihan sekitar rumah. 
  2. Elakkan membawa anak keluar berada di tempat awam yang sesak yang meningkatkan risiko jangkitan kepada orang lain termasuk sekolah dan taska.
  3. Maklumkan kepada pihak sekolah atau taska tentang jangkitan HFMD yang menyerang anak anda supaya pusat jagaan kanak-kanak atau sekolah boleh menjalankan langkah pencegahan seperti melakukan pembersihan dan penutupan pusat jagaan buat sementara waktu.

Bagaimanakah cara untuk melakukan rawatan sendiri di rumah?


Sebulan yang lalu, iaitu pada 10-14 Mac 2018, anak saya Ahmad Muaz telah disahkan dijangkiti virus HFMD. 

Selepas membuat check up di Klinik Kesihatan, doktor telah memberi saya 2 pilihan samada mahu bawa anak terus ke hospital untuk rawatan lanjut oleh pihak hospital atau mahu menguruskan dan merawat anak sendiri di rumah? 

Oleh yang demikian, saya dan suami membuat pilihan untuk menguruskan rawatan sendiri di rumah. 

Apakah langkah rawatan yang kami lakukan untuk merawat jangkitan HFMD ini? 


Antara langkah rawatan jangkitan HFMD yang kami lakukan sendiri di rumah adalah seperti berikut :

1.  Lakukan langkah pembersihan 


Langkah ini sangat penting kerana apabila kebersihan tidak ditangani, virus akan terus merebak. Lakukan langkah kebersihan seperti bilik air, tong sampah, alatan permainan dan sebagainya.

Pastikan juga anda cuci tangan dengan betul dan bersih selepas membersihkan najis anak atau selepas memegang kotoran.

2. Asingkan cucian baju


Baju anak yang dijangkiti HFMD perlulah diasingkan dengan cucian pakaian ahli keluarga yang lain. Rendam dan cuci dengan air panas untuk mematikan virus.

3. Pastikan pengambilan air mencukupi


Kebiasaannya, anak-anak yang terkena jangkitan HFMD akan mempunyai risiko dehidrasi disebabkan masalah luka atau ulser yang banyak di dalam mulut. Ulser ini akan menyebabkan mereka hilang selera untuk makan dan minum.

4. Beri makanan atau minuman yang sejuk


Ulser dalam mulut akanq menyebabkan suhu bdn menjadi panas. Oleh yang demikian, berikan anak anda makanan atau minuman sejuk seperti aiskrim, air kosong sejuk, susu sejuk, dadih, buah-buahan sejuk dan sebagainya. 

Normal bagi anak yang terkena jangkitan HFMD untuk tidak menjamah makanan. 

Namun, anda perlu pastikan anak anda mengambil kuantiti air yang cukup untuk elak dehidrasi. Andai mereka tetap tidak mahu minum, anda perlu paksa mereka!

Anak saya juga mempunyai masalah yang sama iaitu tidak mahu makan. Namun, saya pastikan dia tetap mengambil cairan air yang mencukupi kerana pengambilan air yang cukup ini membantu pemulihan HFMD dengan lebih cepat. 

Selain daripada beberapa langkah di atas, terdapat beberapa lagi cara rawatan yang saya gunakan antaranya :

1. Menggunakan semburan khas untuk ulser


Ini merupakan semburan mulut yang dicadangkan oleh rakan-rakan Facebook saya untuk membantu mengurangkan rasa pedih dan tidak selesa ulser di dalam mulut. 


Ulser mulut ubat ulser mulut
Anda boleh dapatkan di farmasi berdekatan

Saya spray semburan ini sebelum minum, sebelum makan dan apabila tiba-tiba anak meraung menangis kesakitan. Waktu malam ketika sukar untuk lena pun saya sembur mulut anak dengan spray ini.


Penyakit kaki tangan dan mulut

2. Tingkatkan imun tubuh dengan Nutriferon


Oleh kerana tiada sebarang ubat yang dibekalkan oleh klinik kesihatan apabila jangkitan HFMD, saya ikhtiar beri anak saya makan Nutriferon. 

Nutriferon ini membantu meningkatkan sistem imun tubuh yang diserang dengan jangkitan HFMD. Alhamdulillah, selepas makan Nutriferon ini, jangkitan HFMD beliau mula sembuh dengan cepat dan baik. 

Jangan risau bagi anak anda yang tidak suka makan ubat, Nutriferon ini mempunyai rasa ala-ala serbuk gula melaka gitu. So, tak perlu risau anak-anak tak mahu makan. Memang sedap!

Klik info lanjut tentang sejarah dan manfaat Nutriferon!


Penyakit kaki tangan dan mulut

3. Menggunakan sapuan krim Herbal Blend


Selain daripada Nutriferon, saya turut menggunakan krim Herbal Blend Multipurpose ini sebagai sapuan luar pada kulit yg mempunyai bintik-bintik merah dan melepuh. 

Malah, saya turut membuat sapuan di bahagian pelipat beliau seperti celah kangkang, pelipat lutut dan tangan, serta bahagian leher untuk mengelakkan jangkitan di bahagian-bahagian tersebut juga.  

Nak lihat lagi testimoni kegunaan krim Herbal Blend ini?
Klik testimoni krim Herbal Blend!

Itulah antara sebahagian cara rawatan jangkitan HFMD yang saya lakukan ketika anak kami disahkan terkena jangkitan HFMD bulan lalu! Alhamdulillah, dalam masa 5 hari jangkitan HFMD beliau mula sembuh sepenuhnya.

Mahu lihat lagi testimoni customer saya menggunakan krim herbal blend untuk mengatasi jangkitan HFMD anak beliau? 

Boleh klik testimoni HFMD menggunakan krim herbal blend di sini.

Anda juga sudah tentunya boleh menggunakan cara yang sama. Mahu topup dengan Nutriferon dan krim Herbal Blend? 

Sebelum tu, ingatan buat semua ibubapa. Tolong tolong tolong kuarantin anak anda yang sudah dijangkiti HFMD. Bantu ibubapa lain agar tidak mengalami masalah sama sekaligus anda membantu mengurangkan penyebaran virus ini!

Nak tahu bagaimana mahu mendapatkannya?

Anda boleh membuat belian melalui link di bawah menggunakan cad credit atau cad debit anda :

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=70dc85deeed7896d1cd2b10ed44cb7c7

Atau anda boleh terus hubungi saya di talian berikut :
019-3405054
Puan Nor Hafizah
Pengedar Shaklee Klang

No comments:

Post a Comment