Friday, November 7, 2014

Dimarahi Majikan Kerap Cuti Kerana Migrain Teruk

Saya selalu mendengar luahan daripa rakan-rakan yang memiliki migrain dengan ayat sebegini "Sakitnya kepala! Rasa macam nak hentak je kepala kat dinding bagi hilang.." Orang yang tidak punya masalah migrain ini mungkin memandang ianya sebagai sesuatu yang menjengkelkan. Namun, bagi yang mengalami masalah migrain, hanya Allah sahaja yang tahu bagaimana keadaan dan perasaannya. 
Saya bukanlah di kalangan orang yang punya masalah migrain. Namun, melihat suami sendiri punya masalah migrain yang teruk, sedikit sebanyak turut menimbulkan kerisauan di hati juga. Manakan tidak, ia berkaitan sakit kepala. Dibimbangi mungkin boleh menjadi penyebab kepada penyakit lain seperti kanser otak (nauzubillah).

Jangan anda memandang remeh masalah migrain ini. Kebiasaannya orang yang mengalami migrain akan merasai kesakitan di sebelah bahagian kepala. Doktor-doktor percaya bahawa migrain adalah berpunca daripada salur-salur darah di otak yang mengembang lalu menguncup secara mengejut. 

Terasa berdenyut-denyut, berulang kali dan boleh juga menyebabkan muntah dan loya, hilang selera makan merupakan perkara biasa bagi penghidap migrain. 

Terdapat beberapa penyebab kepada berlakunya migrain antaranya:
  • Suasana bising dan hingar-bingar
  • Cuaca yang terlalu terik dan panas
  • Pancaran cahaya atau silau silang dari cahaya
  • Kurang makan atau waktu makan yang tidak teratur
  • Tekanan perasaan dan keresahan
  • Tidak cukup rehat dan kurang tidur
  • Turun naik hormon bagi wanita
Migrain bukan hanya memberi kesan kepada kesihatan tubuh badan anda sahaja. Malah, ia turut mengganggu tugas harian anda sekaligus kadangkala menjatuhkan prestasi anda sebagai pekerja. 

Manakan tidak, orang yang kerap mengalami migrain selalunya memerlukan rehat yang cukup dan menjadi punca hilang fokus terhadap tugasan harian lebih-lebih lagi anda sebagai seorang pekerja.

Bagi yang memiliki majikan yang tidak punya banyak masalah, mungkin tidak merunsingkan anda. Namun, bagaimana pula andai anda punya majikan yang agak 'cerewet' dan kurang bertoleransi dengan situasi anda? Tentu sukar bukan? 

Adakah anda ingin situasi ini berterusan? Tahukah anda migrain yang teruk boleh menjadi punca kepada kerosakan otak!

Beberapa kaedah rawatan mungkin anda boleh cuba. Namun, saya sarankan anda untuk mengambil supplement kesihatan Shaklee yang terdiri daripada 2 kombinasi hebat untuk membantu masalah migrain anda iaitu OsteMatrix dan B-Complex.

Migrain boleh merosakkan otak
Set Migrain Shaklee


So, jangan biarkan masalah migrain anda mengganggu prestasi anda daripada menjadi seorang pekerja cemerlang. Ia boleh menjejaskan masa depan dan ruang anda untuk menjadi seorang pekerja contoh dan punya masa depan yang cerah. 



============================
Hubungi kami sekarang untuk mengatasi masalah migrain anda daripada terus berlarutan
Hati-hati! Migrain teruk boleh merosakkan otak anda!

Puan Nor Hafizah 019-3405054
Encik Mohamad Hasbullah 013-3727508
Id 946651 
============================

   

9 comments:

  1. Jangan biarkan diri diselubungi migrain. . . . . .

    BUAT MASKER SENDIRI



    ReplyDelete
  2. Tak pernah rasa sakit migrain macam mana..sakit kepala biasa pun dah tak tahan dah...rawat migrain anda dengan set migrain dari shaklee insyaallah boleh membantu anda.

    ReplyDelete
  3. jom sihat tanpa ubat. Sampai bila kita nak bergantung dengan ubat. Tak sayang badan ke sumbat dadah, bahan kimia dalam badan..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah xpernah rasa sakit migrain tapi sakit kepala yg teramat sangat pernah la..tidur sekejap nanti bangun alhamdulillah ok..

    ReplyDelete
  5. Sekarang dah ada alternative selain pengambilan ubat.. buat la pilihan yang bijak untuk kesihatan berpanjangan.

    ReplyDelete
  6. Migrain bukan sahaja mengganggu diri kita sendiri malah orang lain :D

    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    ReplyDelete
  7. Sakit kepala jer pun dah mneggagu kerja inikan pula migrain...

    Merawat Rambut Gugur

    ReplyDelete