Thursday, May 15, 2014

Cukupkah Apa Yang Kita Makan???

Walaupun kita makan mengikut diet yang sempurna seperti yang disyorkan oleh pakar, tetapi kita masih lagi mempunyai beberapa masalah: Antaranya

Pertama: Adalah sukar untuk kita memperoleh sesetengah nutrien seperti vitamin C dengan kuantiti yang disyorkan untuk mewujudkan kesihatan optimum.

Kedua: Kuantiti yang diperlukan seperti vitamin E untuk perlindungan daripada beberapa jenis penyakit adalah mustahil boleh di dapati di dalam diet biasa kita.

Ketiga: Sesetengah nutrien seperti minyak daripada ikan laut sejuk, tidak begitu menonjol dengan kuantiti yang mencukupi dalam diet kita.

Sesempurna mana pun diet yang kita ikuti, ia tidak mencukupi untuk memperoleh kesihatan optimum.

Maka kerana itu, ini menjadi alasan yang kukuh untuk perlunya kita menambah makanan tambahan kepada gaya hidup kita yang bertujuan untuk meningkatkan pengambilan nutrien sekurang-kurangnya ke tahap piawaian Nilai Harian atau DV.

Apa itu RDI (Recommended Daily Intake)?

RDI adalah satu standard yang digunakan untuk dijadikan panduan dalam pengambilan nutrisi harian. Ia tidaklah bertujuan untuk mencegah penyakit atau nilai yang perlu ada untuk seseorang itu mencapai kesihatan optimum. Ia hanyalah jumlah minimum yang perlu ada untuk mengelak penyakit. RDI disusun berdasarkan Recommended Dietary Allowance (RDA). LIHAT WIKIPEDIA

Namun perlu diingat bahawa setiap daripada kita memerlukan jumlah nutrien yang berbeza setiap hari berdasarkan faktor-faktor seperti umur, tempat tinggal, tahap kesihatan, tempat kerja dan lain-lain. Kanak-kanak, dewasa, wanita yang mengandung, perokok dan bermacam-macam-macam jenis manusia, dan setiap satu daripada mereka memerlukan jumlah nutrien yang berbeza.

Contoh:

Nilai harian vitamin C yang perlu bagi seseorang adalah 60mg. Ini cukup untuk mencegah kita daripada diserang skurvi. Bagaimanapun amaun atau nilai yang diperlukan untuk mencegah pelbagai penyakit kanser, mengurangkan kemungkinan terjadinya penimbunan plak-plak pada arteri, mencegah katarak, kulit yang kusam dan lain-lain adalah jauh lebih tinggi daripada hanya 60mg. Maka dos yang lebih besar diperlukan untuk tujuan tersebut. Tujuan penetapan DV ini semata-mata untuk mencegah suatu penyakit atau gejala-gejala yang disebabkan kekurangan sesuatu nutrien.

Maka kerana itu, pengambilan nutrien-nutrien tertentu pada tahap yang tinggi berbanding apa yang disyorkan mempunyai faedah yang sangat banyak. Maka diperkenalkan pula ODA iaitu Optimal Daily Allowance

Program nutrisi atau syarikat yang mengeluarkan produk makanan tambahan sebenar menyediakan makanan tambahan tersebut berdasarkan ODA bukan RDI atau RDA. Oleh sebab itu, kita akan dapati kuantiti vitamin dan mineral yang tercatat pada label makanan tambahan tersebut lebih tinggi daripada nilai harian.

Justeru, dos-dos yang tinggi yang kita ambil bukanlah sekadar vitamin dan mineral yang memastikan tubuh badan berfungsi dengan baik, bahkan dia akan menjadi pelindung kita daripada penyakit-penyakit lain. 

Berikut jadual yang menunjukkan keperluan harian dan ODA serta jumlah diet yang baik untuk diamalkan.

Credit: Patrick Holford

Credit: Be Healthy at Work

Jangan berlengah lagi, bersegeralah untuk mendapatkan makanan tambahan untuk memenuhi keperluan badan kita dengan menjadikan SHAKLEE sebagai pilihan anda yang terbukti dengan kajian klinikal.



Hubungi kami untuk:
*Membuat tempahan sebarang produk Shaklee
*Join ahli Shaklee dan mulakan bisnes dan jana income hanya dari rumah



Never Lose Hope...

No comments:

Post a Comment