Friday, April 17, 2015

4 Tips Penting Kulit Bebas Jerawat Selamanya!

 “Malunya dengan jerawat kat muka ni..Tak tahu dah nak sorok tang mana. Kawan-kawan semua duk tanya kenapa banyak sangat jerawat kat muka awak ni?”


Biasa tak dengan situasi sebegini? Inilah dilema bagi mereka yang sering mengalami masalah jerawat di wajah. Bukan tak juga muka kan? Tapi jerawat ni tumbuh bagaikan cendawan! Lepas satu, satu dia muncul.


Amalkan pengambilan makanan yang sihat dan seimbang


Mereka yang mempunyai masalah jerawat lebih perlu berhati-hati dengan sebarang pengambilan makanan. Masakan tidak, makanan juga mempengaruhi hormon tubuh anda.

Pastikan tidak mengambil makanan yang berminyak secara berlebih-lebihan. Malah, makanan bersumberkan kekacang tertentu juga perlu diawasi kerana sebahagian sumber kekacang boleh menjadi punca kepada pertumbuhan jerawat.

Amalkan minum air kosong mencukupi


Air merupakan salah satu agen penting dalam tubuh. Kenapakita memerlukan air? (klik di sini).

Malah, air juga turut membantu melancarkan pengaliran darah dan mengelakkan daripada kulit menjadi kering dan tidak bermaya. Bahkan, air juga turut membantu proses pembuangan toksin dari dalam badan melalui najis dan air kencing. Toksin yang terkumpul inilah yang boleh menjadi punca kepada kulit berjerawat dan berminyak.

Sentiasa menjaga kebersihan wajah


Amalkan membersihkan muka anda selepas terdedah lama di luar rumah yang mungkin menyebabkan kulit anda berminyak dan penuh debu dan hama yang menambahkan lagi masalah jerawat dari berlaku. 

Gunakan pembersih wajah yang sesuai dengan kulit anda. Saya sarankan bagi anda yang memiliki masalah kulit berjerawat dan berminyak agar memilih pencuci muka yang bebas kimia, bebas alkohol dan bersumberkan daripada bahan semulajadi. Set pembersih wajah Enfuselle merupakan salah satu pilihan terbaik buat anda (klik di sini).

Amalkan pengambilan makanan bersumberkan Vitamin C


Makanan yang bersumberkan vitamin C bukan sahaja bertindak sebagai agen antioksidan yang mencegah daripada berlakunya kanser, malah ia sangat penting untuk kesihatan kulit anda. 

Banyakkan makan buah-buahan yang tinggi kandungan vitamin C di dalamnya untuk memastikan kulit anda sentiasa sihat dan cerah. 

Boleh rujuk gambar di sebelah. Adakah anda mampu mengambilnya secara konsisten setiap hari? Kalau saya, memang tak sebab kadangkala kesempatan waktu yang ada agak terbatas. 

So, bagaimana saya lakukan? Saya hanya mengambil 2 biji Sustained Released Vita C Shaklee setiap hari. Lebih mudah, cepat dan benar-benar mengikut keperluan tubuh kita yang sebenar. 

Lagi tips lain mencegah masalah jerawat yang mungkin boleh membantu masalah anda. 

Semoga tips ini dapat membantu anda serba sedikit menangani masalah jerawat anda yang membiak bagai johan. 


No comments:

Post a Comment