Thursday, October 12, 2017

16 Tips Kekalkan Momentum Bisnes Agar Terus Berkembang Maju

Cara naikkan semangat bisnes
"Aku ada bisnes sendiri, tapi kenapa masih lagi berada di takuk lama?" Pernah tak anda terfikir sebegini?

Ianya adalah normal bagi mereka yang sedang mengusahakan bisnes apatah lagi bagi mereka yang mempunyai syarikat dan produk sendiri. 

Alhamdulillah, semalam sempat mengikuti kelas bersama mentor saya iaitu Puan Norazlina Noh yang juga seorang Master Coordinator dalam Shaklee. Segala yang dikongsikan sangat memberi manfaat buat saya dan rakan-rakan.
Jadi, hari ini saya ingin berkongsi bersama anda semua apakah tips dan cara untuk mengekalkan momentum dalam bisnes dan terus maju melangkah ke hadapan. 

Antara intipati perkongsian dari beliau adalah :

  1. Dalam apa jua bisnes, kita adalah FOUNDER atau pemilik kepada bisnes yang sedang kita usahakan. 
  2. Perlu rasa SAYANG dan rasa PENTING bisnes yang sedang kita usahakan sebagaimana kita sayang dan rasa penting insan-insan yang kita sayangi seperti anak, suami, mak ayah dan lain-lain.
  3. Bila kita sayang, automatik kita akan ada rasa TANGGUNGJAWAB untuk jalankan bisnes kita sehabis baik. Kita akan rasa serba-salah apabila kita tidak mengusahakan bisnes kita sebaik mungkin.
  4. Jangan salahkan orang lain atas ketidakcapaian kita dalam bisnes. Usah salahkan upline, suami, kawan-kawan dan siapa saja. Koreksi diri sendiri!
  5. Teruskan buat sharing jualan. Sebab bisnes perlu share untuk kenalkan produk kita pada orang. Kalau tidak share, macam mana orang hendak kenal produk dan servis kita. Sharing adalah asas kepada bisnes.
  6. Mesti yakin pada diri sendiri terlebih dahulu sebelum anda mahu yakinkan pembeli atau downline anda.
  7. Proaktif dengan bisnes anda sendiri. Usah tunggu orang lain push atau ketuk untuk bangunkan bisnes anda sendiri.
  8. Mesti disiplin dan komited dengan target dan plan bisnes anda.
  9. Jangan terpengaruh dengan orang-orang sekeliling yang negatif atau yang mahu jatuhkan anda. Bergaul dengan orang yang positif untuk terus maju.
  10. Fokus dan terus fokus dengan apa yang sedang anda laksanakan.
  11. Jangan rasa rendah diri dengan bisnes dan produk anda.
  12. Tonjolkan diri dan bisnes anda melalui pelbagai medium. Jangan rasa segan dan malu dengan bisnes anda sendiri.
  13. Duplicate apa yang dilakukan oleh orang-orang yang telah berjaya.
  14. Utamakan priority dan jangan buat sesuatu yang membuang masa anda.
  15. Buang alasan anda jauh-jauh. Antara cara untuk buang alasan adalah dengan sentiasa mencari jalan setiap masa bagaimana untuk kembangkan bisnes sendiri.
  16. Pedulikan apa orang kata. Usahakan bisnes anda sampai boleh anda wariskan untuk anak cucu anda. Kerjakan bisnes anda bersungguh-sungguh demi anak dan keluarga.

Ok, saya rasa setakat itu sahaja intipati yang boleh saya kongsikan bersama anda semua. 

Moga anda yang sedang tercari-cari arah dalam berbisnes atau mencari semangat baru dapat aplikasikan tips dan nasihat ini dalam bisnes anda sendiri. 

Bagi anda yang sedang tercari-cari bagaimana cara untuk menjana income sampingan selain daripada kerja tetap, anda boleh hubungi saya di talian, 019-3405054 (Puan Hafizah).

Saya akan bantu anda asalkan anda mempunyai semangat untuk berubah dan berjaya!

No comments:

Post a Comment