Wednesday, October 1, 2014

15 Rahsia Awet Muda untuk "Hot Mama" SIRI 2

Kesihatan merupakan antara aspek penting yang perlu dititiberatkan oleh semua wanita terutamanya dan tidak ketinggalan juga kaum lelaki. Beberapa hari lalu saya telah berkongsi dengan anda semua 5 Rahsia Awet Muda "Hot Mama". InsyaAllah hari ini, saya akan berkongsi dengan anda semua 15 rahsia awet muda buat ibu-ibu yang mementingkan kecantikan dan kesihatan tubuh badan. 

Berikut merupakan 15 rahsia awet muda rentetan daripada entri yang lalu:

6) Banyakkan serat

Menjaga kesihatan sistem pencernaan merupakan salah satu kunci awet muda. Untuk itu, anda memerlukan 25g serat setiap hari. Serat bertindak sebagai penjaga zat makanan yang anda ambil di dalam tubuh dan ia hanya melepaskan zat-zat itu apabila diperlukan. 

rahsia awet muda dengan mengambil makanan berserat
Pic kredit to: http://www.rumahdietnutrisi.com/?konten=artikel&id=171
7) Banyakkan minum air kosong

Air kosong merupakan antara salah satu aspek penting dalam penjagaan kesihatan dan kecantikan kulit. Sebaiknya, minum 7 hingga 8 gelas air kosong sehari kerana air yang cukup dapat memberikan kesegaran dan kesihatan kepada kulit anda. Selain itu, air juga dapat melancarkan peredaran darah yang membawa oksigen ke seluruh anggota badan. Bahkan, air juga sangat penting untuk penurunan berat badan anda. 

Tips awet muda

8) Diet seimbang

Bagaimanakah yang dikatakan sebagai diet seimbang? Adakah anda perlu skip  makanan tertentu atau anda hanya perlu mengikuti keseimbangan keperluan pemakanan dalam tubuh? Pada hakikatnya, kebanyakan orang membuat salah tanggapan terhadap definisi diet. Diet pada hakikatnya bukanlah bererti anda perlu mengabaikan pemakanan anda. Tetapi, apa yang perlu adalah anda mengamalkan kalori pengambilan makanan yang betul. Jumlah kalori keseluruhan setiap hari bagi wanita adalah  kira-kira sebanyak 1500 kalori.

9) Makan sedikit tetapi kerap 

Tahukah anda? Amalan pengambilan makanan dalam kuantiti yang sedikit setiap empat hingga lima jam mampu meningkatkan kadar metabolisme tubuh anda. Bahkan, ianya dapat membantu memberikan penurunan kepada tubuh badan anda. Disamping ianya juga dapat memberikan ruang kepada tubuh badan anda untuk bekerja dan berfungsi dengan lebih baik. 

10) Rajin makan ikan

Ikan merupakan sumber Omega 3 yang baik untuk tubuh. Tubuh manusia memerlukan Omega 3 untuk menghasilkan asid tidak tepu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia sendiri. Omega berfungsi untuk menurunkan berat anda yang berlebihan disamping mengelakkan daripada saluran pembuluh darah menjadi sempit. Anda perlu mengambi makanan berasaskan ikan sekurang-kurangnya 3x seminggu. 

Rahsia awet muda hot mama

11) Amalkan minum susu

Wanita memerlukan sumber kalsium yang lebih banyak daripada kaum lelaki. kajian juga membuktikan bahawa risiko Osteoporosis (kerapuhan tulang) berlaku lebih tinggi di kalangan kaum wanita. Oleh itu, anda jangan mengabaikan pengambilan kalsium dari sumber tenusu untuk kesihatan tulang dan gigi anda. Ia juga mampu melembapkan kulit anda. 


12) Kurangkan pengambilan daging

Daging merah mengandungi radikal bebas yang berpotensi merosakkan sel tubuh. Oleh itu, kawal pengambilan daging darah secara kerap. Ambil sekali sekali atau tidak berlebihan. 

13) Bersenam secara teratur

Senaman juga merupakan salah satu aspek penting dalam penjagaan kesihatan dan kecantikan agar kekal cantik dan awet muda. Senaman membantu peredaran darah dengan baik, menjadikan tubuh anda sentiasa segar dan menjadikan anda seorang yang kuat fizikal walaupun di usia emas. 

rahsia awet muda dengan senaman

14) Tidur yang cukup

Anda memerlukan waktu tidur yang mencukupi sekurang-kurangnya 8 jam sehari bagi memastikan kesihatan tubuh anda terpelihara di samping daat mengelakkan kulit kusam, mata lebam dan kulit berkedut. 

Tidur yang cukup akan menjadikan kulit sentiasa muda remaja

15) Gunakan pelembap

Agar kulit anda sentiasa kekal segar dan bertenaga, amalkan menggunakan pelembap kulit di wajah dan tubuh anda. Amalkan secara rutin 2x sehari selepas mandi pagi dan petang. 

16) Gunakan pelindung matahari

Kulit yang kerap terdedah kepada cahaya matahari terlalu lama boleh menjadi punca kepada masalah kulit kesan daripada radikal bebas. Oleh itu, gunakan pelindung matahari demi memelihara kesihatan kulit anda sepanjang masa di waktu siang. 

17) Pilih kosmetik yang betul

Kenali kulit wajah anda. Pilih kosmetik dan alat solek yang sesuai dengan jenis dan masalah kulit anda. pemilihan kosmetik yang salah boleh mengakibatkan kulit anda menjadi rosak dan mungkin mendatangkan masalah kulit yang serius. 

18) Berfikiran positif

Amalkan sikap positif dalam kehidupan seharian anda. Sekalipun anda mempunyai pelbagai masalah dan cubaan hidup, sentiasa senyum dan teruskan hidup dengan positif. InsyaAllah anda akan kekal awet muda sentiasa. 

19) Bersosial

Aktiviti sosia merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan masalah dan tekanan hidup anda. Amalkan mengeratkan silaturrahim sesama rakan dan jiran anda. InsyaAllah anda akan sentiasa positif dengan kehidupan. 

20) Selalu bahagia

Berasa bahagia akan membuatkan anda sentiasa kelihatan muda. Dalam apa jua aktiviti, hindarkan diri daripada tekanan agar wajah sentiasa berseri-seri dan sentiasa kelihatan awet muda daripada usia sebenar. 


So, anda semua hot Mama sekalian, jangan lupa amalkan 20 Rahsia Awet Muda buat anda ini agar diri anda sentiasa kelihatan muda jelita sentiasa walaupun ketika usia emas. 

Selamat mencuba!!!


Salam Ukhuwah,
Ummu Hanan

Never Lose Hope..



----------------------------------------------------
Ingin mendapatkan set Awet Muda Shaklee? 

Hubungi kami,
Pengedar Shaklee anda kawasan Klang dan pengeposan seluruh Malaysia..
Kami akan bantu anda membuat pilihan yang terbaik!

emel : nur_kids@yahoo.com.my
sms/whatsapp : 019-3405054
ID Shaklee: 946651

1 comment: